Tesla, etorkizunera edo distopiara?
Elon Musken konpainiak hiru produktu berri aurkeztu berri ditu: 'Cybercab' taxi autonomoa, 'Robovan' gidaririk gabeko mikrobusa eta 'Optimus' robot humanoide bat
Teslak harri eta zur utzi du mundua hiriko mugikortasuna eta eguneroko lana eraldatuko dituzten hiru produktu berri plazaratuta. Bi plazako taxi autonomoa, gidaririk gabeko mikrobusa eta eguneroko lanak egiteko gai den robot humanoidea. Hala ere, eszenaratze liluragarriaren atzean, produktu horien benetako funtzionaltasunari buruzko galderak sortzen dira, bai eta agintzen duten etorkizuna benetan irudikatzen duten edo AEBko hauteskundeen atarian egindako beste publizitate-jokaldi bat den ere.
Joan den ostiralean, Teslak titularrak bereganatu zituen zientzia fikzioko film baten aurkezpen ekitaldi duin batekin. Elon Muskek, konpainiako buru polemikoak, bizi garen eta mugitzen garen modua aldatuko duten hiru produktu azaldu zituen: Cybercab, Robovan eta Optimus, robot humanoide bat. Sortutako emozioa gorabehera, bertaratutako guztiak ez ziren konbentzituta atera proposamen horien bideragarritasunari dagokionez.
Eguneko lehen iragarki handia Cybercab izan zen, Cybertruckaren diseinuan oinarritzen den bi plazako taxi autonomoa. Kanpoalde futurista du, eserleku erosoak eta bolanterik ez. Ibilgailu horrek hiri-mugikortasuna birdefinitu nahi du. Cybercab delakoaren atzean dagoen ideia sinplea da: hirietan auto partikularren kopurua murriztea, trafikoa arinduz eta aparkalekuak hustuz. Diseinuak A puntutik B puntura bidaiatzeko aukera ematen die bidaiariei, gidatzeaz arduratu beharrik gabe, eta horrek aukera emango lieke denbora hori beste zeregin batzuetan aprobetxatzeko, hala nola lanean edo atseden hartzeko.
Eszenaratze liluragarriaren atzean, produktu horien benetako funtzionaltasunari buruzko galderak sortzen dira, bai eta agintzen duten etorkizuna benetan irudikatzen duten edo AEBko hauteskundeen atarian egindako beste publizitate-jokaldi bat den ere
Berrikuntzetako bat erabilera partekatuko sistema izan zen: Cybercab kotxearen jabeek beste pertsona batzuen esku jarri ahal izango dute ibilgailua erabiltzen ari ez direnean, diru-sarrera gehigarriak sortuz. Kontzeptua etorkizun baikorretik aterata dagoela dirudien arren, 2026rako proiektatutako merkaturatze-datak mundu errealean duen bideragarritasunari eta funtzionaltasunari buruzko zalantza askotarako lekua uzten du. 28.000 dolar inguruko prezioa izango duela uste da, baina Teslak promesa hori aurreikusitako epean bete ahal izango duen ikusteko dago.
Bigarren produktua Robovan da, 20 pertsona garraiatzeko diseinatutako mikrobus autonomoa. 50. hamarkadako tren futuristen prototipoak gogorarazten dituen diseinuarekin, Robovan hiri handietako garraio publikorako irtenbide ezin hobea da Teslaren arabera. Cybercab delakoak ez bezala (banakako joan-etorrietan oinarritzen da), Robovanek talde handiagoen mugimendua erraztu nahi du, garraio kolektiboa bultzatuz. Robovan kontzeptua ez da guztiz berria; Txinan ere antzeko proiektuak ezarri dira. Hala ere, Teslaren apustua diseinu deigarria eta erabateko autonomiaren promesa uztartzean oinarritzen da, nahiz eta merkaturatzea 2026rako aurreikusten den. Berriz ere, asmo handiko proiektu horrek datozen bi urteetan argia ikusiko duen edo konpainiaren aurreko beste iragarki batzuek bezala, merkaturatzea atzerapen handiak izango dituen ikusteke dago.
'Optimus': guztiak harritu zituen robot humanoidea
Zalantzarik gabe, Optimus Teslaren robot humanoidearen aurkezpena izan zen ekitaldiaren ezusteko nagusia. Robot hauek, zientzia-fikzioaren irudikapenetan inspiratuak, I, Robot filmean bezala, euren mugimenduetan jariakortasuna erakutsi dute, publikoa txundituta utziz. Aurkezpenean, Optimus arduratu zen edariak zerbitzatzeaz, bertaratutakoekin elkarreraginean aritzeaz eta dantzatzeaz. Robota itxuraz sofistikatuta izan arren, azkar baieztatu zen ez dela iradokitzen den bezain autonomoa, baizik eta giza operadoreek urrunetik kontrolatzen dutela. Optimus benetan robot autonomo bat ez dela ikusteak analista batzuk atsekabetu zituen ekitaldian. Aditu horien iritziz, aurkezpena ikusmin mediatikoa sortzeko erakustaldi bat baino ez zen izan. Musken ikuspegia eguneroko lanak beren kabuz egin ditzaketen robotena bada ere, argi dago Teslaren egungo teknologiak oraindik ez duela helburu hori lortu. Dena den, konpainiak azpimarratu du robot horiek prest egongo direla datozen urteetan produzitzeko.
Zalantzarik gabe, Optimus Teslaren robot humanoidearen aurkezpena izan zen ekitaldiaren ezusteko nagusia
Elon Muskek etorkizuna atzematea lortu du beste behin. Hala ere, ahots kritikoak ez dira falta, produktu horien aurkezpenak marketin estrategia baten antza duela diotenak, benetako berrikuntza teknologiko batena baino. Nahiz eta taxiak eta autobus autonomoak existitu eta beste herrialde batzuetan jada erabili, Teslak bere ikuspegia desberdina, bakarra eta iraultzailea delaren ideia saltzea lortu du. Bestalde, robot humanoideen kasuak galdera gehiago planteatzen ditu erantzunak baino. Optimusek bere jariakortasun eta gaitasunarekin bertaratutakoak harritu bazituen ere, urrunetik kontrolatzeak agerian uzten du roboten autonomia amets urrun bat dela oraindik.
Benetan posible ote da produktu horiek gure eguneroko bizitzara iristea Teslak iragarri duen epean edo inoiz argitara emango ez duen beste promesa baten aurrean gaude? Denborak soilik esango du, baina bitartean, Teslaren jarduerak eztabaidak sortzen jarraitzen du. Aurrekaririk gabeko garapena edo fantasia distopiko baten aurrean ote gaude?