IRITZIA

Bizkortasun emozionala

"Koefiziente intelektuala jada ez da adierazlerik fidagarriena eta zehatzena pertsona batek lanean arrakasta izango duela iragartzeko". Izan ere, azterlan batzuek erakusten dute erakundearen garapenaren % 36 adimen emozionalaren mende dagoela.

Peter Salovey eta John Mayer adimen emozionalari buruzko ikerketa aitzindariak egin zituzten bi psikologo dira. Beren lanean emozioak modu eraginkorrean hautemateko, ulertzeko, erabiltzeko eta erregulatzeko gaitasuna definitu zuten.

Ondoren, Daniel Golemanek, Adimen emozionala (1995) liburuaren egileak, kontzeptua ezagutarazi zuen; argudiatzen zuen adimen emozionala intelektuala bezain garrantzitsua dela pertsonen arrakastari eta ongizateari dagokienez. Haren ekarpenek eragin handia izan dute psikologiaren arloan, eta interes handia sortu dute hainbat eremutako trebetasun emozionalen garapenean, hala nola hezkuntzakoan eta lanekoan, baita lidergoaren kudeaketan ere.

Horrek esan nahi du sentitzen ditugun emozioek eta emozio horiek kudeatzeko moduak eragina dutela gure errendimenduan, laneko gogobetetasunean eta lanean ezartzen ditugun harremanetan. Beren eta besteen emozioak ezagutzeko eta ulertzeko gai diren langileak eraginkorragoak izan ohi dira. Gainera, horiek arautzen, bulkadak kudeatzen eta egoera estresagarrietara egokitzen dakitenek gogobetetze handiagoa dute lanean, eta kalitate handiagoko harremana dute lankideekin.

Adimen emozionalak gure bizitzako esparru guztietan duen zeregin erabakigarria errealitate bat da. Hala ere, orain arte kontzeptu horri buruz hitz egiterakoan ez da balioekin edo etikarekin lotu. Emozionalki adimentsua den pertsona batek, baina, gaitasun hori erabil dezake beste pertsona edo erakunde batzuk manipulatzeko, eta haiei etekin pertsonala ateratzeko, sekta bat gidatzeko edo diktadore bihurtzeko.

"Emozioak axola zaiguna adierazten diguten seinaleak dira. Adi egon gaitezen, gure balioen arabera jokatzeko gidatzen gaituztelako"

Adimen emozionala pertsonaren balioekin lotzen badugu, bizkortasun emozionalaz hitz egin dezakegu. Susan Davidek, Harvardeko Unibertsitateko psikologo iparramerikar ezagunak, proposatutako kontzeptua da. Susanen esanetan, "emozioak axola zaiguna adierazten diguten seinaleak dira. Adi egon gaitezen, gure balioen arabera jokatzeko gidatzen gaituztelako". Berak honela definitzen du: "gure pentsamendu, emozio eta oroitzapenekin modu osasungarrian eta gure balioekin koherentziaz bizitzeko trebetasuna".

Kontzeptu horren aplikazio praktikoa Mariaren kasuan aurkitzen dugu. Duela gutxi erakundearen garapenerako proiektu batean lan egin dut profesional handi horrekin. Proiektua kudeaketa emozionalari eta automotibazioari buruzko tailer batzuekin hasi zen. Helburuetako bat zen enplegatuei beren balio eta helburu pertsonalak identifikatzen laguntzea, ondoren eguneroko lanean bultzada- eta gogobetetze-iturri bihurtzeko.

Hilabete batzuk geroago, berriro elkartu ginen jarraipena egiteko. Mariak, bere enpresako pertsonen eta talentuaren kudeaketaren arduradunak, adibide argi bat jarri zidan tailerrean lantzen aritu ginen bizkortasun emozionaleko trebetasunak praktikara nola eramaten ari nintzen azaltzeko.

Eduard aipatu zidan, enpresako proiektu-arduradunetako bat; Eduard une hartan konpainiaren proiektu estrategiko bat koordinatzen ari zen, erronkaz beterikoa. Proiektuaren bilera batean estres eta frustrazio zantzuak agertzen hasi zen, eta Mariak zalutasun emozionalaren lau printzipioak aplikatzea erabaki zuen.

Lehenengo printzipioa da sentitzen ditugun emozioak onartzea. Beraz, Eduardekin hitz egiteko espazio seguru bat sortu zuen, non Mariak modu atsegin eta errukitsuan tratatzen zuen bitartean bere burua askatasunez adierazteko aukera izango zuen. Eduard entzuna eta ulertua sentitu ondoren, bere emozioak ezagutu eta pentsatzen zuena hobeto ulertu ahal izan zuen.

"Etiketa emozionalarekin sentitzen dugunaz gehiago jabetzen gara, eta, gainera, gure emozioetatik nolabaiteko distantzia hartzen dugu"

Bigarren printzipioa etiketa emozionala da, hau da, emozioei izena jartzea. Horrela, sentitzen dugunaz gehiago jabetzen gara, baina, batez ere, gure emozioetatik nolabaiteko distantzia hartzeko aukera ematen digu. Alde batetik, onartu egiten ditugu; bestetik, identifikatu egiten ditugu, emozio bihurtu gabe. Horrek emozio horrekin egin nahi dugunaz erabaki kontzienteagoa hartzea errazten digu. Eduard konturatu zen estresak dena perfektua izateko premia adierazten zuela. Frustrazioa, gainera, proiektuaren gai zehatz batzuetan laguntza eskatzeko beharretik zetorren, esperientzia eta beharrezko ezagutzak falta zitzaizkiola uste baitzuen.

Hirugarren printzipioa sentitzen ditugun emozioen azpiko balioak identifikatzea da. Mariak galdetu zion zer esaten ari zitzaizkion emozio horiek, eta Eduard konturatu zen harentzat oso garrantzitsua zela talde-lana eta zintzotasuna. Ulertu zuen frustrazioa zintzo jokatzeko eta laguntza eskatzeko seinale bat zela; erabaki batzuk aldatu behar zituen, talde-lana eta proiektuko lankidetza sustatzeko.

Frustrazioa zintzoa izateko eta laguntza eskatzeko seinale izan daiteke

Eduardek ikuspuntua zabaltzeko beharra ulertu zuen, eta bere emozioen aurrean bere pentsamendu automatikoaren ereduak zalantzan jarri zituen. Laugarren printzipio horrekin, Mariak eta Eduardek pozik begiratu zioten elkarri.

Azkenean, Eduardek proiektuari lotutako ekintza berriak abiaraztea erabaki zuen. Talde osoa bildu zuen ardura batzuk modu desberdinean banatzeko, eta gai jakin batzuetan laguntza teknikoa eskatu zuen.

Gaur egun proiektua aurrera ateratzen ari da; zailtasun berriak ditu, argi dago, baina askoz ere talde kohesionatuagoa du. Eduardek profesionalki hazteko aukera izan du, bere balioekin koherentziaz jokatuz. Horri esker, estresa eta frustrazioa murriztu zaizkio. Mariak laneko gogobetetasuna eta talde osoaren kide izatearen sentimendua hobetzea lortu du.

Oinarrizko printzipio horiek aukera ematen digute gure emozioekin harreman osasungarriagoa ezartzeko eta gure eguneroko bizitzan eraginkortasunez erabiltzeko. Bizkortasun emozionala praktikatzen badugu, erresilienteagoak izan gaitezke, erabaki egokiagoak hartu, harreman egokiagoak izan eta lorpen pertsonal eta profesional gehiago eduki.

Aurrera egin ahala, Mariak babes emozionala ematen jarraitzen du, eta Eduard eta enpresako gainerako profesionalak gidatzen ditu beren balioetan, benetan axola zaien horretan eta enpresaren interesak errespetatzen dituzten erabakiak har ditzaten.

Adibide horrek erakusten du adimen emozionala pertsona baten balioekin lotzeak eta lan-ingurune batean arintasun emozionala sustatzeak laguntza-kultura, hazkundea eta ongizate emozionala susta ditzakeela, bai langileentzat, bai enpresarentzat oro har.

Artikulu hau VIA Empresa hedabiderako idatzi da originalki, eta bertatik itzuli eta egokitu da.