Sare sozialetako laneko fenomeno biral berriak "Quit-Tok" du izena, hau da, dimititzeko "quit" eta TikTok plataformako "tok". "Quit-Tok" joeraren liderra Z belaunaldia da (1997tik aurrera jaiotakoak), eta mugikorrarekin kaleratzeak, dimisioak, giza baliabideetako kideen kudeaketa txarra eta gazteen erreakzioak grabatzean datza. Moda berria buruhauste ugari eragiten ari da enpresaburuen artean, konpainien izen ona galtzen ari baita eta kontratazioei eta kaleratzeei balio eta baliabide bera emateko premia larria ikusten ari direlako.
"Quit-Tok", Z belaunaldiak gidatutako joera, buruhauste ugari eragiten ari da enpresaburuen artean, enpresaren izen ona galtzen ari dela ikusten baitute
"Quit-Tok" ekimenaren sustatzaileetako bat Brittany Pietsch gaztea da. Bere gailu mugikorrarekin bideokonferentzia bat grabatzea erabaki zuen, non bere enpresako giza baliabideen sailak kaleratzearen berri ematen zion. Pietschek berarekin ziren bi solaskideak etetea erabaki zuen, eta honela esan zien hitzez hitz: "Aski da, hemen etengo dut. Nire nagusiak esan zidan pozik zegoela nirekin... Zergatik kaleratzen nau giza baliabideen sailak? Zergatik ez du nire nagusiak aurpegia ematen? " Ondoren, borroka dialektiko bat hasi zen, konpainiaren "koloreak atera" zituena, eta langileek ezin izan zuten justifikatu kaleratzea. Bideoak 10,8 milioi bistaratze baino gehiago ditu, 123.000 'like' eta milaka elkarbanatze nonahi. Gainera, historiako kaleratzerik ikusiena bihurtu da.
Ez dakitenentzat, Pietschek Cloudfare erraldoi teknologikoan lan egiten zuen, eta enpresak ospe handiko arazo bat izan du, non Matthew Prince Cloudflareko presidenteak publikoki barkamena eskatu behar izan zuen sare sozialetan, eta onartu zuen kaleratzean "gizatasun falta" egon zela eta konpainiaren "akats handia" izan zela. Horregatik, azken hilabeteetan bideo biralak ere sortu dira. Bideo horietan, gazteek uko egiten diote laneko aginduak betetzeari, kaleratzen dituztenean edo dimisioa aurkezten dutenean erreakzioak erakusten dituzte, eta gaizki ordainduta daudela eta lana oso estresagarria dela kritikatzen dute. Quit my job with me edo #antiworkgirlboss bezalako etiketak ere erabiltzen dira. Kontzeptu horiek 600 milioi bistaratze baino gehiago metatzen dituzte, eta enpresek praktika "beldurgarri" bihurtu dira.
Garrantzitsua da kontratazioei eta kaleratzeei arreta jartzea
Fenomenoa hain handia denez, mundu osoko enpresak "pilak jartzen" ari dira, eta konpainia handietako goi-zuzendariek kaleratzeei eta kontratazioei arreta bera jartzea eskatzen ari zaizkie giza baliabideen departamentuei. Izan ere, sektoreko azken ikerketen arabera, gazteek ez dute beren nortasuna lanaren bidez eraikitzen, ez beren buruarekin, ez besteekin. Horietako askok singularreko lehen pertsona ("ni") erabiltzen dute, pluralaren ordez ("gu"), antolakuntzari buruz hitz egitean, zerbait oso argi dutelako: kontratatzen dituzten enpresak ez dira eurenak, eta haien bizitza ez dago inongo konpainiaren mende. Beraz, ez dira "langile txarragoak", baizik eta gainerakoek baino fideltasun-maila txikiagoa dute. Une honetan, enpresa batean irautea erabakigarria da baby boomerren %46rentzat, baina Z belaunaldiaren %21entzat bakarrik, Betterfly etxearen arabera.
Pietsch: "Hemen etengo zaituztet. Nire nagusiak esan zidan pozik zegoela nirekin... Zergatik kaleratzen nau giza baliabidearen sailak? Zergatik ez du nire nagusiak aurpegia ematen?"
Belaunaldien arteko inflexio-puntu handiak zerikusia du Covid-19aren 2020ko pandemiarekin, eskulan faltarekin eta Errenuntzia Handiaren fenomenoarekin; izan ere, aldi labur batean (pandemia garaian) soldatak handitu ziren, lan-malgutasun handiagoa egon zen eta langileari lehentasuna emateko politika bat egon zen. Unibertsitatetik graduatu berri direnentzat, ezagutu duten ekonomia bakarra da. "Atzerapausorik ez", diote.
Bulego itxi batetik "gizalegea mantentzen jakitera"
Beti atea itxita, ostiral eguerdietan langile gutxirekin lanean eta nagusiaren bulegoan. Horrela egiten dira kaleratze gehienak azken hamarkadetan. Hala ere, telelanaren ohiko erabilerak edo teknologia enpresa handietako kaleratzeak, zeinak azken urtean mundu osoan 312.000 baino gehiago izan diren, hauek grabatzen hastea eragin du (eta batez ere zuzenean transmititzen). Askotan, "giza baliabideen abilezia falta" agerian uzteko.
Adituek "Quit-Tok" ez praktikatzeko aholkua ematen diete gazteei, bai lanpostu berriak lortzeko, bai ekar ditzakeen legezko ondorioengatik
Askorentzat, "Quit-Tok" fenomeno ahalduntzailea izan daiteke, era guztietako kaleratzeekin topo egin duena, eta horietako batzuk biralak bihurtu dira, hala nola Better.com enpresaren kasua, kaleratzea Zoom bidez 900 langileri eta 10 minutu baino gutxiagoan iraun zuena. Giza baliabideetako adituek ez dute bideoa argitaratzea gomendatzen. Ohartarazi dutenez, "profesionaltasun falta" gisa interpreta daiteke, oztopo larria izan daiteke enplegu berri bat lortzeko orduan, eta legezko ondorio larriak ere izan ditzake.
Azkenik, adituek beste aldeari ere aholkatzen diote, hau da, "langile bat ahalik eta ondoen kaleratu" nahi duten enpresaburuei, horrela esaterik badago. Lehenik eta behin, aurrez aurre komunikatzea gomendatzen dute, baina idatziz ere jakinarazi behar da, gardentasuna erabiliz eta modu lasaian azalduz. "Gutxien espero duzunean grabatua izan zaitezkeela pentsatu behar dute ere", gehitzen dute.
Gainera, ezinbestekoa da langileari denbora ematea informazioa digeritzeko, materiala itzultzeko adeitasunez eskatu eta langilearen ahalegina eta dedikazioa goraipatu, bai eta giza balioren bat ere nabarmentzea. Eta, batez ere, kontuan hartu boomerang langileen fenomenoa. Gutxien espero duzunean itzul daitezke.
Artikulu hau VIA Empresa hedabiderako idatzi da, eta bertatik itzuli eta egokitu da.